Tænk sig lige, at du arbejder som tandlæge, og så skal du prøve at forklare kunderne om noget, der hedder dental fræsning.

De færreste mennesker synes nok næppe, at ordet “fræs” skal indgå i noget, hvor man arbejdet i munden på folk – og spørg bare dem, der har gedigen tandlægeskræk…

For andre kan det lyde for omfangsrigt bare ud fra navnet, at de fravælger det, fordi det lader til at være noget, som ikke bare giver smerter i tænderne, men som også kommer til at tage alt for lang tid og måske skal foregå over flere dage – og det har man garanteret ikke råd til, tænker man som kunde.

At fræse noget, lyder jo som, at man fræser en have op med en havefræser, og hvorfor skulle man begynde at gøre sådan noget med munden?

Som erfaren tandlæge ved du dog godt, hvorfor dental fræsning kan være den bedste løsning for flere kunder, men du kommunikerer, som snakker du fra fagmand til fagmand, og ikke som hvis du skulle fortælle om emnet til kunderne i øjenhøjde.

Og kunderne minder jo sjældent om hinanden og er meget forskellige, så selv hvis du kunne finde tid til det, ville det tage alt for lang tid og udmatte dig.

Derfor må man lidt op i helikopteren og lave en kampagne, som måske ikke kan henvende sig specifikt til den enkelte kunde, men informere bredt om dem, der skal til tandlæge, og ofte går til tandlæge.

Så man kan lave reklamekampagner på nettet, foldere ude ved tandlægen, hvor man må sige, at kundesegmentet dukker op, eller oprette pjecer, som man kan finde på kommunekontoret og andre steder.

På nettet kan man også søsætte målrettede indsatskampagner, så man kan nå de potentielle kunder, der er ved at søge efter tandbehandling, hvor dental fræsning kunne være den rette behandling.

Her får man så en forklaring, de fleste kan forstå, samt et nogenlunde prisoverslag over arbejdet, der skal udføres.