Når man bygger en hjemmeside, der er møntet på salg af den ene eller anden art, så er det vigtigt at tage højde for det fremtidige SEO-arbejde – det skal nemlig være enkelt at gå til, hvis det skal fungere.

Når Google indekserer din hjemmeside, så foregår det på baggrund af en række “Google ranking faktorer”. Google har altså udset sig bestemte ting, de vurderer din placering ud fra, og flere af dem omhandler dit domæne. Husk derfor, at du skal tænke dig godt om, inden du vælger det, og du kan med fordel holde følgende tips for øje:

1. Domænets alder. Et domæne der har eksisteret i 8 år er mere valid end et domæne, der kun har eksisteret i 8 måneder.

2. Søgeord i URL’en. Hvis det er muligt, så hav gerne dit primære søgeord i URL’en. Og endnu mere vigtigt: Det må gerne være det første ord.

3. Længden på domænet. Det er vigtigt, at dit domæne er både skarpt og letforståeligt. Som eksempel er blomsterfrø-online.dk et bedre domæne end herkandukøbeblomsterfrøonline.dk.

4. Historik på domænet. Hvis du køber et eksisterende domæne, skal du først undersøge historikken. Hvis domænet er tidligere “straffet” af Google, kan de finde på at nulstille værdien af ethvert backlink til hjemmesiden.